• Світові новини
  • Юридичні новини
  • Погода
  • Новини України
Racurs.ua

Рахункова палата: аудит «секретних» держзакупівель ліків

Як вплине аудит на подальший розвиток подій, подивимося 22 серпня — саме на цю дату призначено колегію Рахункової палати, присвячену розгляду матеріалів перевірки

Стаття на «Ракурсі» про результати аудиту Рахунковою палатою держзакупівель лікарських засобів за допомогою міжнародних організацій викликала величезний резонанс. Це зрозуміло: на міжнародну допомогу покладалися великі надії, які майже стали упевненістю в прориві. Адже настільки серйозну справу було доручено організаціям з іменами: ПРООН, ЮНІСЕФ і Crown Agents. Попри те, що перші дві на слуху, а компанія Crown Agents була практично невідома людям непосвяченим, це не применшує її досвіду (британське королівське агентство веде свою історію з XIX століття).

Здавалося б, рецепт перемоги над глибоко вкоріненою в українській родючій землі корупцією в цій сфері нарешті знайдено. В СБУ підрахували, що раніше до 40% бюджетних коштів, виділених на закупівлю ліків, припадало на відкати й корупційні схеми в МОЗ. Прибравши настільки вагомий корупційний складник, отримаємо можливість забезпечити лікуванням більшу кількість українців.

За замовчуванням від закупівель очікували насамперед прозорості. Хто винен у тому, що вони стали ще більш закритими, перетворившись на «секретні матеріали»? Вирішивши віддати держзакупівлі ліків міжнародникам, Україна легко погодилася на запропоновані умови. Наприклад, не виконувати наше тендерне законодавство. Ми не знаємо ані про конкуренцію на торгах, ані про дати різних етапів торгів (за якими люди обізнані можуть судити, хто й чому водить за ніс), не бачимо контрактів за результатами тендерів. Аналогічні дані про всі тендери за бюджетні гроші з'являються на ProZorro, проте міжнародних закупівель ліків ви там не знайдете: вони покриті комерційною таємницею. Така закритість зіграла злий жарт і з самими міжнародними закупниками, адже дозволяє маніпулювати крихтами доступної інформації, як заманеться, складати пазл, який більше подобається або краще оплачений.

Ми також достеменно не знаємо, чому з п'яти міжнародних організацій партнерами МОЗ для закупівель за бюджетні гроші 2015 року було обрано саме ПРООН, ЮНІСЕФ і Crown Agents. Перш ніж звернутися знову до Акту аудиту Рахункової палати, хочу зауважити, що перевірка охоплює 2,5 року держзакупівель — починаючи з 2015 і закінчуючи першим півріччям 2017-го. Таким чином,

відповідальними посадовими особами за фінансово-господарську діяльність Міністерства охорони здоров'я у періоді, що перевірявся, були: з правом першого підпису — міністр Олександр Квіташвілі (з 25.03.2015 до 14.04.2016); перший заступник міністра Уляна Супрун (з 28.07.2016, з 1.08.2016 до теперішнього часу т. в. о. міністра); заступник міністра — керівник апарату Альона Терещенко (з 15.10.2014 р. до 20.05.2015 р.); Роман Василишин (з 19.11.2015 до 27.07.2016); заступник міністра Євген Мороз (з 15.04.2014 р. до 24.02.2015 р.); Ігор Перегінець (з 25.03.2015 до 08.06.2016 р.); Віктор Шафранський (з 13.07.2015 р. до 1.06.2016 р.); Роман Ілик (з 30.03.2016 до теперішнього часу); Олесандр Лінчевський (з 2.09.2016 р. до теперішнього часу); Павло Ковтонюк (з 2.09.2016 р. до теперішнього часу); Оксана Сивак (з 2.09.2016 р. до 9.08.2017 р.).

Отже, згідно з Актом, є листи-звернення від Міністерства охорони здоров'я до ПРООН, ЮНІСЕФ і Crown Agents з проханням про підтвердження можливої співпраці для закупівель лікарських препаратів та засобів медичного призначення, але серед переліку критеріїв чомусь немає умов оплати.

Компанія Crown Agents, як і дві інші міжнародні організації, підтвердила готовність надати свої послуги, уточнивши, що готова співпрацювати за будь-якою програмою МОЗ. Однак, згідно з документом, у профільному міністерстві відсутня інформація про умови цього контракту, включно з розміром оплати послуг.

Відповіді інших міжнародних організацій, зокрема, Глобального механізму із забезпечення лікарськими засобами, Партнерства у сфері постачання та управління поставками, Міжнародної асоціації забезпечення медикаментами, у профільному міністерстві відсутні.

Про те, що з прозорістю виборів міжнародних організацій є проблеми, свідчить також лист «Краун» до Міністерства охорони здоров'я, в якому компанія висловлює стурбованість тим, що процес відбору «був підданий політичному втручанню і, як наслідок, не мав достатньої прозорості. У зв'язку з чим просимо повідомити, які критерії застосовувалися для прийняття рішення». Відповідь у МОЗ на цей лист відсутня.

Закупівлі за бюджетні гроші 2016 року за програмою «Централізована закупівля медикаментів для хворих на вірусний гепатит В і С» віддали «Краун» (відбір організації — протокол №28 від 28 жовтня 2016 року). Відповідно до протоколу засідання робочої групи, голоси розділилися навпіл між ПРООН і «Краун». Член робочої групи — представник БФ «Пацієнти України» Ольга Стефанишина підписала протокол із зауваженням надати обґрунтоване пояснення причини передачі цього напряму від ПРООН, яка здійснювала закупівлі у 2015 році, Crown Agents, яка не мала такого досвіду, з аргументацією всіх тих, хто підписався. Відповідне пояснення до тексту протоколу внесено не було.

Цікаво, що місяцем раніше (протокол №23 від 20 вересня 2016 року) Робоча група з питань профільного супроводу державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій МОЗ України визначила загальні принципи відбору закупівельників. Так, відповідно до одного з пунктів, при конкуренції ПРООН та Crown Agents по одному й тому самому напряму перевага надається першій «через її досвід роботи в Україні та світі, ефективність роботи в межах державних закупівель у 2015 році».

Невідомо також, чому умови співпраці з міжнародними організаціями різні. Засмучує загальний пункт: компанії не несуть відповідальності за порушення термінів постачань.

Наприклад, аудитом «встановлено, що в угоді не передбачена відповідальність «Краун» за порушення термінів постачання (угода на закупівлю ліків та виробів медичного призначення за напрямами «доросла онкологія» і «дитяча онкологія» за кошти держбюджету 2015 року, угода №1 від 06.11.2015 р.)».

Варто не забувати, що закупівлі — це командна робота, до якої як прямо, так і опосередковано залучені міжнародні компанії, МОЗ, профільний комітет Верховної Ради, громадські та пацієнтські організації, лікарі... Безумовно, знайти баланс між ціною та якістю лікарських препаратів за режиму економії бюджетних коштів — завдання непросте. Невміння української сторони оперативно вирішувати нагальні питання, брак професіоналізму, дефіцит совісті, особливості ведення бізнесу в нашій країні, а також відсутність наразі домінанти закону не можуть не внести свою лепту в цей процес.

Наприклад, згідно з договором між Міністерством охорони здоров'я та спеціалізованими організаціями, на затвердження кошторису має йти п'ять днів. Однак відповідні листи профільного міністерства найчастіше надовго застрявали в його темних коридорах.

Так, 1 червня 2016 року «Краун» вкотре звернулася з листом до Міністерства охорони здоров'я, не отримавши погодження по 18 позиціях лікарських засобів програми «доросла онкологія» і 17 позиціях за програмою «дитяча онкологія». У листі «Краун» від 29 липня 2016 року вказує, що «чекає відповіді та рішень від МОЗ на 7 питань, які суттєво впливають на можливість і терміни поставки товару. Строк очікування відповідей від МОЗ на цю дату складав від 10 до 126 днів». Ось так і затягувалося постачання життєво важливих ліків — а хворобу не можна попросити зачекати.

Пояснення причин затягування міністерством погодження закупівлі лікарських засобів і виробів медичного призначення Рахунковій палаті не було надано.

Згідно з протоколом засідання робочої групи від 19.09.2016 р. №22, було прийнято рішення щодо постачання запропонованих «Краун» лікарських засобів з обмеженим терміном придатності для лікування онкогематологічних хворих дорослого віку та дітей з онкологічними та онкогематологічними захворюваннями, зважаючи, що у разі їх невикористання постачальник гарантує заміну до кінця терміну придатності.

«Краун» надала гарантію заміни таких препаратів, але зазначила, що неодноразово зверталася до МОЗ стосовно визначення механізму, процедури і перевірки по заміні невикористаних лікарських засобів, однак відповіді не отримала. Тож цим листом гарантує заміну зазначених позицій лікарських засобів при дотриманні певних умов. Першою умовою є щомісячне інформування міністерством «Краун» та громадськості про загальну кількість запасу ліків по кожній позиції (наявність лікарського засобу, на заміну якого надана гарантія). По-друге, за чотири місяці до кінця терміну придатності МОЗ повинен повідомити «Краун» про свій намір замінити лікарські засоби та причини невикористання ліків. Гарантія скасовується, якщо ці пункти не будуть виконані.

Наскільки вникало в деталі гарантійного листа МОЗ — невідомо.

У листі від 24.02.2017 р. міністерство звернулося до «Краун» з проханням замінити деякі позиції, які не можуть бути використані до закінчення терміну придатності. Причини невикористання, що передбачено умовами гарантійних листів «Краун», вказані не були.

Перевіркою своєчасності затвердження Міністерством розподілів лікарських засобів встановлено, що «6 наказів МОЗ затверджувалося від 19 до 54 днів, що призвело до постачання лікарських засобів у заклади в терміни, що перевищують 30 календарних днів з моменту отримання товару».

Для аудиту надано лист ДП «Укрмедпостач» (від 21.04.2017 р.) до закладів охорони здоров'я щодо необхідності повідомлення залишків лікарських засобів, термінів їх придатності, раціональність їх використання, доцільність їх перерозподілу, пояснення щодо наявних залишків, термін придатності яких вичерпано, із зазначенням причин їх утворення. На запит Рахункової палати листи-відповіді закладів охорони здоров'я МОЗ не надав.

Так, ПРООН у листі до МОЗ від 19.12.2016 р. просила надати пояснення по закупівлі ліків для лікування дорослих онкогематологічних хворих. ПРООН отримала листа за підписом У. Супрун лише за 2 місяці, отримавши відповіді не на всі питання.

МОЗ листом від 10.07.2017 р. за підписом заступника міністра з питань європейської інтеграції О. Сивак запропонував керівникам структурних підрозділів з питань охорони здоров'я — обласних, Київської міської держадміністрації, головному лікарю НДСЛ «Охматдит», директору Національного інституту раку надати міністерству до 19.07.2017 р. заявку щодо потреби на 2017 рік у лікарських засобах та медичних виробах за напрямом «дитяча онкологія». У листі було зазначено, що номенклатура медичних виробів затверджена наказом Міністерства від 27.04.2017 р. №462, лікарських засобів від 10.04.2017 р. №382 зі змінами. Наявність затвердженого наказу МОЗ, яким внесено зміни до наказу від 10.04.2017 р. №382, Міністерством не підтверджено. На письмовий запит Рахункової палати відповідні зміни до наказу від 10.04.2017 р. №382 не надано.

На жаль, очікування, які ми всі покладаємо на міжнародні закупівлі, поки не виправдалися. Не можна не відзначити, що до формування середовища абсолютної закритості навколо міжнародних закупівель доклали зусиль усі сторони: і народні депутати, і міжнародні організації, і чиновники МОЗ, і антикорупціонери... Як вплине на подальший розвиток подій аудит Рахункової палати, подивимося 22 серпня — саме на цю дату призначено колегію Рахункової палати, присвячену розгляду матеріалів перевірки.

Читайте також: Ілюзія медреформи: кадровий дефіцит і фінансова дієта



Помітили помилку? Виділіть текст, що її містить, та натисніть Ctrl+Enter
Версія для друку



НОВИНИ ПАРТНЕРІВ







    НОВИНИ ПАРТНЕРІВ